Iarasi despre femei

Cand am intrat in „sala pentru oaspeti” a Studioului nr 2 a postului nostru public de televizune si m-am proptit de un perete, uitandu-ma distrata la celelalte invitate ale emisiunii, regizorul, o doamna la varsta elegantei cumpatate si care isi poate permite deja orice, mi-a spus sa-mi sterg incaltamintea. Eu am privit oarecum debusolata botinele dragi, cumparate acum trei la Amsterdam, si am zarit pe botul lor urme de glod. Ca de, eu glod gasesc si a treia zi dupa ploaie…

Cred ca cunoasteti si voi acele momente, aparent neinsemnate, care pot sa ne schimbe definitiv viata sau, cel putin, sa ne puna pe ganduri lungi si dure, care, ulterior, ne vor schimba viata.

Vazand incurcatura in care m-a pus, doamna regizor mi-a intins un pachetel de servetele umede, insistand sa folosesc atat cat am nevoie, deoarece camera va lua si picioarele mele si va da urat glodul de pe ele. Atunci am observat ca sunt unica in incaltaminte plata. Si in blugi. Bine, blugii mi-i iertasem cumva, mai ales ca aveam la gat o esarfa din cea mai fina pashmina, tesuta de mana undeva prin Nepal.

Pai iata, in „sala de oapseti” a Studioului nr. 2 a a vut loc momentul cela. Cand la tine ajunge ceva care ti-a fost spus, repetat, insuflat, sfatuit de mii de ori. De mama, de prietena cea mai buna, de toate revistele, de ortoped, de femeile destepte si elegante, de psiholog si de barbatii care contau si care niciodata nu indrazneau s-o spuna pe sleau.

„Femeie-hai, incalta niste pantofi cu tocuri! Din cele nsipatru perechi pe care le ai, incalta, cel putin, una, o data pe saptamana!” Si nu, nu e vorba de moda, de tendinte, de gura lumii, de complexe. Nu. E vorba de o necesitate profunda, adanca, cat Groapa Marianelor, de a fi femeie a la carte. Dorinta mea foarte personala, intima. Dorinta cu care ma trezesc in fiecare dimineata, dar care se risipeste in momentul in care cobor din pat.

„Iiiii, las’ azi m-oi duce in botinele mele maronii…si maine vedem…”

Si asa o viata intreaga. Zile la rand, cu mici licariri de lumina, diminetile in care bunul duh nu ma paraseste de la coborarea din pat si imi da energie sa fiu azi asa cum intotdeuna mi-a dorit. Pusa la punct, in incaltari elegenate, cu una din cele nspe genti de piele pe umarr, in loc de torba de panza, in care incape o gospodarie intreaga si pe care mama nu si-ar fi permis s-o poarte nici in cei mai duri ani de criza nouazecista, cand sapunul si zaharul se vindea pe talonase.

Cat a durat emisiunea, nu-mi putea rupe ochii de la o alta Diana asezata langa mine. Femeie din cap pana-n picioare. Asa cum inteleg eu femeia. Si nu, nu vreau sa devin altcineva, altcumva, sa gandesc sau sa actionez diferit, vreau sa pot invata un singur lucru – sa stiu de cu seara cu ce ma voi imbraca dimineata si acel gand sa fie cat de departe posibil de blugii mei de serviciu si botinele maronii. Asa ca Diana. Cealalta Diana. Sau ca Olesea, cea care a devenit mamica la 18 ani, iar acum, pe la 24 (din cate am calculat) este mama de doua ori. Si atat de eleganta. Si atat de femeie. Si atat de mandra de asta.

***

Stiti, am mai spus asta, dar vreau sa ma repet – eu am trait multi ani izolata de alte femei. Primii ani de maternitate i-am trait departe de casa, de mama, de prietene, care nici nu erau pe timpul cela preocupate de astfel teme si de alte femei aflate in aceasta situatie. Apoi, faptul ca eram o familie nomada nu mi-a permis sa construiesc legaturi durabile cu cineva. Asa si am trait. Rupta de tribul meu, de tovarasele si camaradele mele de lupta. Mai tarziu citisem ca pentru o mama este fundamental sa-si poata trai maternitatea alaturi de alte mame. Si iata acum, cand am deja un copil de 9 ani, am inceput sa simt o placere enorma de la comunicarea cu alte femei. Si nu sunt de acord cu ele in multe cazuri, nu le dau dreptate in multe discutii, dar imi place sa le ascult, sa discut cu ele, sa stiu ce cred si sa aflu cum fac ele in diferite situatii.

Ceva foarte important ce am inteles este ca majoritatea femeilor sunt deosebite, unice in felul lor. Nici mai rele si nici mai bune decat mine. Si ca nu exista VIP-uri, sotii de bogatasi, carieriste. Ca e foarte simplu, daca ai un ochi atent sa observi fiecare umbra din privirea ei, fiecare nota din vocea ei si sa intelegi ca durerile se aseamana. Si ca temele raman aceleasi – barbati, mame, copii, libertate, cum sa arati mai bine.

As vrea sa pot ruina acest mit, conform caruia femeile nu pot avea o prietenie durabila si ca ele se mananca de vii. Daca ne-am invata sa vedem in fiecare colega de sex un om care ne poate inspira, de la care putem invata ceva (dar de invatat poti invata de la oricine), de la care putem fura o faramitura de intelepciune, ne-ar fi tuturor mai bine. De aceea ca nu exista eu si ele. Exista „noi, femeile”.

Cu aceasta ocazie minunata, o voi intreba pe mama cum crede, trebuie oare sa-mi iau un palton nou, in loc de parka mea kaki. Stiu care va fi raspunsul, dar am nevoie de incurajarea cuiva pentru a putea urca muntele feminitatii asumate nu doar prin scris, dar si prin aparente.

PS: daca intrati pe pagina blogului de pe Facebook, veti vedea cine erau celelalte femei din studiou.

43 de gânduri despre „Iarasi despre femei

  1. Eleganta de dupa 30 | Alo...BEBE! - despre maternitate altfel

  2. Diana, draga, demult timp deja citesc postarile tale si sa stii ca le citesc dintr-o suflare, toate-s interesante si utile mie..apropo, cind faci un off-line cu cele mai fidele cititoare, ca tare imi doresc sa te cunosc live si sa vorbim.

  3. Eu tot incep sa port mai multe rochii si fuste dupa 30 si mai ales dupa al 2 copil tot mai mult am inceput sa vreau sa fiu femenina, sa am lengerie din matase, sa port rochii si tocuri, imi place sa ma uit pe saitul la H&M ori Zara si acolo sint multe lookuri, sa mai citesc ce e in trend anul acesta si cum pot combina ceva ce am mai clasic cu ceva ce acuma e fashionable. Am observat ca o data la citeva luni mai ales cind se schimba sezonul trebuie sa petrec vreo 2-3 ore incercind tot ce am in garderoba sa vad ce si cu ce se combina si ce nou mi-ar trebui in acest sezon. Paltoane am 2 de la Ionel care imi plac extreme de mult, unul culoarea prunei si altul galben caramiziu, toti in strainatate ma intreaba de unde le-am luat, calitatea e fenomenala si au foarte multe modele noi acuma frumoase. Cu machiajul si aranjarea de dimineata am observat ca daca te impui sa te machiezi macar cite putin in fiecare dimineata asta devine o rutina ca si spalatul dintilor si o faci din ce in ce mai repede, daca inainte de a avea copii imi trebuie o ora sa ma aranjez sa ies din casa, acuma cu 2 copii reusesc sa fac acelasi lucru in 25 min. :)

  4. Si eu am o dilema de ceva timp incoace. Inghet chiar si la +1C. Acum e -8C si mie mi-i rusine sa port blana:)))))
    Ce tine de tema „cu ce sa ma imbrac azi” pot zice ca seara ma uit pe internet ce temperatura va fi maine, si caut cele mai calduroase haine, numai sa nu dardai de frig.
    Candva, long time ago ma stresam la acest capitol. Acum chiar mi-i in cot, hainele mele sunt naturale, comode, simple si calitative. De feminitate am uitat, de fapt nici n-am nevoie de ea, barbatmiu ma iubeste far de haine, si eu personal ma simt mai increzuta si sigura. Rad in hohote cand mama i-mi zice, ca mi-a „degradat” gustul imbracamintei, ca nu-mi vopsesc parul, ca nu am o tunsoare mai deocheata, ca nu port fusta si pantofi pe toc de nustiu cati ani samd.

  5. Draga Diana, eu am aceeasi problema. M-am gandit sa apelez la un stilist chiar. Dar am intrat pe rand pe paginile de facebook ale unora si nu am gasit persoana in care m-as putea increde (ca la cosmeticiana, ca sa te lasi pe mana ei, trebuie sa-ti placa cum arata ea insasi).
    Este uimitor ca am destui bani ca sa-mi pot permite lucruri calitative. Am gust, pentru ca pot aprecia lucrurile frumoase cand sunt pe altcineva. Dar cand vine vorba de mine insami.. sunt pierduta. :(
    Voi sta cumincioara si voi asculta ce te sfatuie lumea.
    Succes!

    • Kia, welcome to the club :) Mie nu-mi ajunge, in primul rand, disciplina sa ma aranjez dimineata, sa pun o esarfa (am o colectie mare de esarfe de matase si lana), sa-mi anin cercei (alta colectie, ador cerceii), sa ma incalt in pantofi cu tocuri (am pantofi eleganti si calitativi) sau sa iau alta geanta. Eu imi doresc sa pot creste in mine aceasta fibra de femeie care nu doar vrea sa arate bine, dar si face ceea ce vrea.

      • Eu nici nu pot formula ce nu-mi ajunge mie in afara de timp (am job si doi copii, din care cel mare e in clasa 1, iar cel mic- nici 2 ani impliniti). Cat am stat in concediu de ingrijire, priveam Modnii Prigovor la ORT (nu strigati la mine). Acolo aratau multe femei ca mine. Si sfatul stilistului era ca atunci cand mergi la shopping, sa-ti alegi un set intreg (de la cercei, pana la pantofi), ca toate lucrurile sa se potriveasca. Or eu cumpar cate unul (maxim 2-3) si ma gandesc cum s-ar asorta cu ceea ce am deja in garderoba. Respectiv, iese ca merg pe cerc, nu schimb mare lucru. :(
        Asta e concluzia care m-am gandit s-o impartasesc cu voi, poate macar pe voi ve ajuta :)

          • daaa se intampla si asa, dar asta e si mai rau! Te pomenesti cu o haina care-ti place mult, dar n-ai idee cum o s-o porti :)

    • Doamnee Kia.. pai atatea fete ar putea merge cu tine la shopping..
      Cred ca trebuie sa dai anunt si sa incepi o preselectie :) Mai ales daca nu te limiteaza bugetul e ink minus juma’ de problema.. eu practic numai la sales ma uit :))

      • Apropo, stiu ca prin lumea mare este si un job care consta in a merge la shopping cu clienta si a-i sugera ce sa-si ia. Am uitat cu se numeste.

      • Janesse, e testat. Nu ai idee de cate ori am mers cu fetele la shopping. Ele de obicei iti propun ceea ce li s-ar potrivi lor :(
        Sunt si cazuri fericite! Insa eu as vrea sa-mi schimb total garderoba. Sa am haine destule macar pe un sezon inainte. Asta inseamna foarte mult timp si efort.

  6. Nu inteleg ce placere e sa te alaturi sau sa te incorporezi in niste stereotipuri… O femeie poate fi feminina si pe talpa plata si in camasa si mai ales in blugi! Depinde de imaginea integrala pe care o faci, adica, e desigur gresit sa te imbraci din cap pina-n picioare in elemente military si sa incalti bocani, trebuie sa diversifici elementele, sa le combini. Eu chiar vad un exces de feminitate atunci cind esti in tocuri nalte si subtiri + strampi cu floricele si bluza cu danteluta… Este o masura in toate…. Nu v-ati gindit niciodata de ce femeile in uniforma (politie, carabinierie, serviciu vamal etc) sint atit de atragatoare? Chiar dc sint in fuste, tinuta are niste elemente ”barbatesti” care le accentuiaza feminitatea. Nu-i asa ca toti intorc capul dupa ele? Si nu ne uitam desigur la silueta, coafura, manichiura, bijuterii, admiram imaginea integrala pe care o alcatuiesc mai multe elemente…. Uff, ce urasc stereotipurile…..

    • Lidia, am mai comentat aici cuiva: cred ca am fost destul de clara cand am scris in text ca e vorba de o dorinta de a mea, foarte personala si foarte profunda. Nu e vorba de etichetari, stereotipuri. E vorba ca trebuie de citit ceea ce e scris in text, asa cum e scris, iar in text nu era scris despre bluza cu danetluta.

      Si, apropo, mama mea a purtat toata viata uniforma de politie, deci, cunosc din interior ce e cu eleganta femeilor in uniforme.

  7. Daca as merge la shopping cu o prietena care ar avea infatisarea ta si m-ar ruga s-o ajut sa aleaga garderoba, i-as alege asta:

    Numai tocurile sunt prea inalte, eu personal n-as lua, am o pereche si sta in dulap.

  8. M-am uitat la poza, ca sa inteleg ce-ti venii. :) Sunt de acord intr-un fel, cu Cata. Doamnele arata tipic moldoveneste, desi nu rau deloc. Dar cred ca inteleg de ce simti nevoia sa te dichisesti un pic. Celelalte femei au parca un stil anume, imbracamintea le reprezinta cumva, are un mesaj. A ta „tace”. Daca mai direct, arati printre ele ca o studenta. Nu cred insa ca ai nevoie de tocuri. Mai sus intrebi ce tinute ti-ar trebui. Cred ca ai o infatisare foarte feminina si chiar as spune, senzuala, daca vei incepe a purta tocuri cui sau ceva foarte mulat risti sa te transformi in Jessica Rabbit. :) Dupa umila mea parere, ti s-ar potrivi bine un stil laconic, gen http://1.bp.blogspot.com/-xoL65lN9h4w/TzAcqHOUSdI/AAAAAAAAB-A/R3ABmc9jqi0/s1600/carolines+mode-+androgynous+look-coat+from+Miu+Miu,+boots+from+Balenciaga,+leather+leggings+from+Helmut+Lang+-cashmere+sweater+H&M.jpg

    Doar ca paltonul nu pe negru, ci camel. Ai un ten prea deschis pentru negru. Cred ca trebuie sa-l excluzi din garderoba, culoarea ta neutra ar fi bejul. Presupun ca ti se vor potrivi si verdele inchis, albastru inchis si bordo.

    Cam iata asa o capsula:

  9. Mi-a placut mult acest articol, Diana! Eu sincer cred ca femeie nu te nasti, ci devii! La fel ca si tine am prietenit mai mult cu baieti si practic toata adolescenta, licenta si masterul am purtat Converse-ii mei iubiti, blugi, tricouri cu cele mai stranii imprimeuri si scurte de piele. Unicul machiaj era balzanul de buze si parul meu habar nu avea de styling. Dar acum doi ani parca ceva s-a schimbat: rochiile (comode, nu prea strimte, nu prea scurte, fara decolteu adinc) au devenit cea mai iubita si confortabila haina, si s-au inmultit de la 1 la 20 :D ; tocul de 5 cm e cel mai iubit din lume; rujul e rosu, coral sau zmeuriu; iar parfumul e un must! Si vreau sa zic ca continui sa port Converse, blugi si tricouri, dar e oricum altfel! Chiar la cel mai casual stil, incerc mereu sa adaug o nota mai sofisticata, femenina, poate chiar cocheta si primesc o placere enorma din aceste mici detalii :) Prietenul meu observind aceste schimbari mi-a zis „you are becoming a woman.”

  10. Numai te rog sa nu te „moldovinesti” :) este unul din motivele pentru care te citesc :)
    Nu ai precizat ocazia/emisiunea pentru care ai fost invitata, mie mi-ar placea sa vad emisiuni la M1 cu oameni imbracati casual, nu doar la 4 ace, depinde de tematica emisiunii… poate tu erai imbracata cel mai adecvat dintre doamne, nu vreau sa ofensez pe niciuna dintre doamne, dar mie de exemplu nu imi place cum sunt imbracate, poate doar cea din dreapta ta, in rest tipic stil moldovenesc.

    • Cata, emisunea e difuzata seara tarziu si nici nu stiu daca era cazul sa fiu casual sau nu. Si, crede-ma, daca nu m-am moldovenizat 32 de ani, mai departe nu prea cred ca o voi face.
      Si, apropo, de ce faptul ca o femeie marturiseste ca vrea deja sa se imbrace mai elegant, duce deodata cu gandul ca va fi ca o „nanasica” sau „moldoveanca”? E suficient sa privim filmele americane sau frantuzesti de prin anii 50-60, ca sa vedem ca o femeie pe tocuri si pusa la punct nu inseamna o femeie vulgara sau moldovenizata.

      • dar eu nu sunt impotriva tocurilor si eu le port cand trebuie, ziceam de stil (ca poti sa arati a nasica si fara tocuri :) )cand am citit mi-ai dat impresia ca ai ramas impresionata de outfit-urile doamnelor din studiou, eu nu vreau sa fiu rea si precizez ca nu sunt critic de moda, doar asa mi se pare mie ca incepand de la coafuri e un stil care mie mi se pare tipic moldovenesc, nu zic ca arata urat si nici ca nu trebuie adoptat, poate la unele femei le place, mie personal nu imi place :)

        • Cata, pentru mine sa port tocuri mai des de o data pe luna e deja ceva iesit din comun. Ce-mi place la aceste femei este ca pentru ele nu este o problema.

  11. un articol foarte sincer unde este descrisa feminitatea, femeile din ziua de azi si remuscarile sau micele regrete ce apar dupa discutiile cu alte persoane…frumos, tine-o tot asa Diana :)

  12. poarta femeie ce iti place si cum iti place, important sa-ti fie comod si mai important sa miroase in urma ta…in rest, felul cum se imbraca majorritatea aici este mai jos de orice critica….aoleu, da chiar ce te-a apucat?!

    • Lika, daca citeai mai atent era vorba de o chestie ce tine personal de mine, de o dorinta profunda de a mea si nu de ce poarta alta lume. Nu stiu de ce, dar mi s-a creat impresia ca asta a fost destul de clar explicat. Inseamna ca am gresit.

  13. Si eu am ajuns la aceasta etapa! Cat am fost studenta preferam stilul sport, apoi la serviciu nu se cerea sa fii tare elegant. Apoi am nascut un copil, al doilea, si pe tocuri nu e comod sa alergi dupa copii sau sa impingi caruciorul pentru ai adormi. Acuma copii sunt mai maricei si m-am trezit ca nu am haine in care m-as simti mai femeie, fuste, rochii, de incaltataminte pe tocuri tac! Si parca ma sufoc, vreau sa schimb ceva(cred ca e depresie post natala care a aparut cu cativa ani intarziere:-). ma mananca mainele sa cumpar de toate, mult oricum nu poti cumpara ca nu te tine buzunarul. Rochii mi-am luat deja mai multe, mi-am luat si prima rochie lunga exact a doua zi dupa ce citisem articolul tau in care scriai ca daca ramai cu ultimii bani i-ati o rochie:-). Ma amuzase situatia, caci chiar erau ultimii bani, insa sotului cred ca i-a placut asa de tare ca nu a zis nimic:-). El tot timpul zice ca hainele nu conteaza si ca nu-i plac femeile fitzoase, dar vad ca ii place daca imi iau ceva mai deosebit, mai feminin, in care ma simt bine.
    Cred ca undeva articolele tale le pun pe femei pe ganduri, undeva le influenteaza. Dupa acest articol nu doar tu vei lua cu asalt molurile:-)

    • Mila, trebuie sa tragem o linie de hotar intre a fi femeie fitsoasa si a fi femeie eleganta. Si aceasta deosebire exista. Asa ca, numai curaj, daca vrei o schimbare!

  14. Diana, ieri cind am vazut postarea ta pe facebook si poza undeva pe acolo cu toata gasca de femei de la M1, te-am zarit diferita si vroiam sa-ti scriu ca ai nevoie de niste tinuta care sa combine felul tau de a fi (scrie) cu imaginea ta. Bfta. am strecut si eu prin momente de acest gen. Apropo esti tare deosebita mi-ar placea sa facem parte din aceeasi gasca.

  15. Offf, cred ca asta e o grija a multor femei. Pentru mine e o adevarata maiestrie care uneori imi scapa si nu pot eu intelege cum reusesc unele femei sa fie si elegante si cu borsul acasa facut, si in casa curat de lingi mac si si… Eu cred ca totul sta in (lene)munca si (ne)organizarea timpului.
    Eu personal admir o femeie care e aranjata, dar si mai mult o admir cand ea deschide gura si de acolo asa vorbe frumoase si melodioase, si pline cu talc… Si deci daca ea mai gaseste timp sa mai citeasca si o carte, atunci e femeia ideala :)
    P. S. Dar eu port o parka de culoare kaki si mie imi place :)

  16. Diana, frumos scris. Dar Parka kaki pe care o ai in minte sau pe care deja ai cumparat-o, poate merge extrem de bine si cu o pereche de pantofi, botine cu toc sau cizme pana la genunghi cu toc/fara toc, ciorapi negri sau gri inchis de matase, o fustita trapez pana la talie, nici prea scurta nici prea lunga…sau in alte combinatii frumoase ;). Bafta in regasirea feminitatii tale, cred ca ai pus acum pe ganduri multe din cititoarele tale care la sigur neintirziat isi vor revizui garderoba!

      • atunci poti sa te gandesti la alta parka [in loc de paltonul clasic negru pe care multe femei 30+ il au de regula in garderoba dar care dupa mine mai mult „imbatraneste/maturizeaza”], mai sofisticata poate.. eu tanjesc dupa cateva superbe si-mi propun sa-mi iau una multifunctionala, de un kaki frumos, sa aiba si blanitza detasabila p-u a o putea purta toamna/primavara sau iarna, pe tocuri cat si la papuci 3 sferturi sau UGG, la pantaloni cat si la fuste/rochii :)
        o alta optiune este sa optezi p-u un palton mai supradimensionat cu cordon, de o culoare mustar, cafeniu sau bej care te-ar prinde bine tinand cont de culoare parului tau..sunt cateva optiuni la Zara.
        Se pare ca mi-ai starnit un pic imaginatia in domeniul modei.. =)

      • Super!
        Pe mine m-a apucat feminitatea vre-un an in urma. Si am umblat toata primavara in ciorapi, in loc de strampi si toata vara in rochite.
        Foarte corect ai spus ca vine asta de undeva din interior, nu ca vrea cineva (de ani de zile ma bate sotul la cap sa mai imbrac cite o rochitza :)))))
        Si da, comunicarea cu femei, mai ales daca ai un copil, este indispensabila pentru intregimea sifletului si mintii :)))

      • Nu toate femeile se maninca, si chiar exista prietenie adevarata intr-un grup de femei :). Asta asa, tineam sa punctualizez. Iar referitor la vestimentatie si ce legatura are asta cu a fi femeie… Cred ca astea sunt doar sabloane sociale, si cred ca stii mai bine ca mine. O femeie poate inspira mult mai multa feminitate si poate fi mult mai femeie in blugi si botine decat o femeie care este imbracata „a la carte'” si fara esenta, desarta… Aparentele inseala. Si apoi, exista vestimentatie comoda dar feminina si cu masura sexy, si nu este neaparat sa te cocotezi pe tocuri in timp de zi. Incaltamintea cu toc, este in general, o incaltaminte eleganta, de seara, nu de zi, de petreceri, nu de troleu, de business nu de magazin… Cred ca ai facut bine ca ai ramas fidela botinelor tale dragi ;)

        • Svetlana, permite-mi sa nu fiu de acord cu tine. Incaltaminte cu toc este diversa, nu doar de seara, 3 cm de toc tot este incaltaminte cu toc. Or, cand ma refer la „toc” nu ma refer la toc de 10-12 cm. Si nu e vorba ca am facut bine sau nu, e vorba ca am intrat intr-o alta etapa a vietii mele, cand vreau sa arat altfel decat cum aratam la 18 ani. Botinele nu sunt decat un semn de dificultate de a iesi din zona de confort.

Lasă un răspuns

