Vesnicia s-a nascut la sat. Si a murit tot acolo.

Vesnicia s-a nascut la sat si a fost omorata tot acolo. Intr-un lan de porumb copt. Snopita in batai. Cu picioare aplicate pe rinichi. Cu harlete in cap. Cu cozi de sapa la talpi. Pana nu a ramas nici amintirea de la ea.

***

Cand a auzit ca vreau sa-mi iau casa la tara, singura, ca na, sunt mare si pot sa-mi iau o casuta la margine de sat, parintii mei au fost foarte sceptici. „La sat e periculos pentru o femeie singura” mi- a spus tata. „Iar pentru o femeie cu o fetita, e inzecit de periculos.”

Mama a fost pe aceeasi unda „In satele noastre, singura, fara barbat, nu ai ce cauta. Iti place tie sau nu.”

Eu i-am ascultat, dar nu am vrut sa-i cred. Si sufletul meu a plans de jalea visului cu casuta din prerie, locuita de o tanara femeie singura si ingandurata, care creste flori si pliveste straturile cu morcov.  Dar aceasta nu e decat o digresiune lirica.

***

Eu nu stiu in ce secol traim. In ce epoca. Si de cate ori ma intreb ce se intampla, ma tem sa nu cad in patetism si dramatism. Si, apoi, ma gandesc ca poate intotdeauna era asa, doar ca eu eram prea mica si nu stiam. Sau poate nimeni nu stia, dar astfel de cazuri existau. Pe timp de razboi, cu siguranta existau.

Doar ca noi nu mai suntem in razboi. Poate doar in razboi cu noi insine. Uneori ma gandesc ca degeaba suntem speriati cu Iadul. Iadul e aici. El a luat locul vesniciei. Nascute si omorate la sat. Intr-un lan de porumb copt. De cativa haiduci in spuma tineretii, in drum spre casa de la discoteca din satul vecin.

Imagine

sursa: prime.md

9 gânduri despre „Vesnicia s-a nascut la sat. Si a murit tot acolo.

  1. Speranta nu ajuta. In Moldova violenta impotriva femeilor este perpetuata de secole. dar nu este doar o problema de mentalitate. Nu exista politici consistente indreptate impotriva violentei impotriva femeilor. Bataia si violul sunt considerate probele de familie si gunoiul nu trebuie de scos din casa. De fapt, este o boala a societatii si sunt necesare masuri complexe, coordonate si de lunga durata din partea statului.

  2. Ziua in care mi-am spus ca Dumnezeu nu exista:
    Acum cativa ani am dat de un articol in Elle-ul francez: O tanara de 13 ani violata de 6 indivizi intr-o tara central africana. Ea depune plangere si „sfatul comunei” decide ca pentru aceasta relatie „in afara mariajului” ea merita lapidata. Sentinta a fost executata 2 zile dupa judecata.

    Cred ca mi-a trebuit o saptamana sa-mi scot din spirit istoria ei si ma gandeam oare la ce nivel de civilizatie se afla unele triburi sau popoare.

    Nu am fost de mult timp in Moldova, dar nu mi-am imaginat ca exista indivizi cu un comportament de barbari pre-istorici. Ce ma ingrozeste e faptul ca am impresia ca intreaga societate devine retrogada, toti asteapta „salvare” de la UE care va extermina coruptia, dar nimeni nu incepe cu sine insusi.

  3. Eu tare m-am intristat, cand am citit pe net stirea asta. Fata se vede, ca e dintr-o familie saracuta, e vulnerabila la batjocura lumii (cu sau fara copil). Si haita de hiene, probabil o cunosteau. Si i-au dat in cap, sa o „manance”, fiindca se poate, fiindca n-are cine o apara, si cu dansa se poate …..Satele noastre sunt mai rele, decat societatile puternic islamizate, totul se tine pe aparente si pe „ce-o sa zica lumea”. Daca au incercat sa-i sparga geamul e clar ca familia nu are aparare.Nemernicii probabil vor plati sa iasa din inchisoare….si asta-i mai rau :(

    • Da, Viorica, ai dreptate, cand vezi imaginile cu casa fetei, intelegi ca nu are in spatele ei o familie puternica care ar apara-o si, evident, „haiducii” ceea cunosteau acest detaliu si s-au gandit ca nu e mare branza sa batjocuresti un suflet sarman.

  4. Ce ciudat, realitatea este câteodată și așa. 12 ani? Puțini.

    Nu cred în mitul super-eroilor. Nu cred că poți să lupți cu răul universal, gen. Ce poți face este să te focalizezi pe bine și să îl promovezi cât mai mult. Dacă mă uit la anumite emisiuni de știri, văd o grămadă de astfel de lucruri. Nu mă uit. În schimb, citesc bloguri.

    Nu știu în Moldova cât de dese și definitorii sunt astfel de situații tragice… :|

  5. Eu sper ca ea se refaca moral, iar cineva apropiat ei sa se ocupe mai „indeaproape” de acesti 7, precum si de judecator. La fiecare stire de acest gen, eu foarte mult sper

    • Eu nu cred ca ea se va reface moral. Nici daca era dintr-un mediu foarte favorabil cu acces la terapeuti buni si tratamente aplicate sufletului in cele mai frumoase si calme locuri, daramite o sarmana fata de la tara, care locuieste intr-o casa carpita cu lut. Ea nu trebuieste nimanui. Nici ea, nici copilul ei, nici durerea ei. Asta e. Pentru ea nu mai sper la nimic. pentru altele – da. Foarte mult sper.

    • „sunt cercetati de viol si risca 12 ani”, in citeva cuvinte avem raspuns la toate intrebarile? cind in Moldova s-a mai facut lege? exista mai multe tipuri de lege si pentru diferite tipuri si paturi sociale, ( fiecare cu legea ei), se spune ca speranta moare ultima. Sper si eu ca intr-o buna zi totul se va schimba, sau cel putin cite ceva se va schimba numai ca pentru cei mai tineri e de spus ca cazuri de acest gen s-au intimplat si 10 ani in urma si 20 si 30… si ce s-a schimbat? NIMIC. Speram ca se va reface moral, fizic… nimic din ceea ce s-a intimplat poate fi uitat, cine poate sa ajute tinara? parintii, rudele, satenii? TOTI. Dar nimeni nu o va face. Asa suntem noi moldovenii, stim sa jelim, dar numai in cuvinte. Violenta nu e o boala a societatii, mai degraba un handicap. Sunt de acord cu Sorina care spune ca sunt necesare masuri complexe si de lunga durata, dar violenta nu e de azi si nici de ieri, ce s-a intreprins in acest timp? NIMIC. Mi-asi dori sa cred
      ca miine va fi mai bine, de fapt miine va fi o alta zi…

Lasă un răspuns

