Niste lectii. Sau cum invat ca e ok sa ma rasfat

tumblr_mlt5rsV0gL1qap29lo1_500

4 perechi de pantofi noi. Doua negre, una rosie si alta aurie.

O femeie inteleapta mi-a spus, moale, alintator, ca eu nu stiu sa vorbesc despre mine. Si nici sa ma iubesc. Iar ceea ce numesc eu dragoste de sine nu sunt decat crize pasagere de narcisism. Si ca  nu stiu sa ma surprind. Sa ma alint. Sa-mi cumpar. Si ca o femeie nu este o slujitoare si nici slujnica.

Atunci eu m-am gandit ca toata inteligenta mea nu-mi serveste la nimic, daca nu sunt in stare sa fiu ceea ce singur Dumnezeu a vrut sa fiu. Iar el m-a vrut om de sex feminin.

La mine totul a inceput cu shopping therapy. E un exercitiu. Intri in magazin, neprevazut, din intamplare, vezi pantofii la care demult te gandeai sau la care nu te gandeai, dar care ti-au atras, cum un barbat poate atrage o femeie doar printr-o nuanta de parfum sau un gest abia schitat. Ii atingi, ii probezi, le mangai pielea, simti cum relieful lor se preteaza perfect degetelor tale. Si nu-i pui la loc. Lasi rationalul din tine sa vorbeasca, sa iti explice, pe note deja mai reci decat otelul, ca nu-ti trebuie acesti pantofi, ca o cheltuiala inutila, ca banii stau bine acolo unde stau si ca se poate intampla sa mori de foame pana la sfarsitul lunii.

Ei bine, daca mor de foame, cel putin voi fi pusa in sicriu cu niste pantofi noi – ii raspund eu. Si daca vrei sa stii, de foame nu voi muri. Nimeni nu moare de foame in ziua de azi. Mai ales managerii.

Ziua in care voi proba o noua pereche de pantofi si voi sti ca ei sunt deja ai mei, fara agitatie, fara zarva in cap, fara dialoguri interioare contradictorii, fara vina si parere de rau, fara apeluri mamei sau prietenelor pentru confirmarea lor ca e ok sa ai inca o pereche de pantofi, ca o pereche de pantofi e un lucru util, ca sunt femei care au 25 de perechi de pantofi si inca isi mai iau, e aproape. Ea e dupa urmatorul colt. O adulmec exact asa cum adulmec o piele buna. Fie ea de pantof, geanta sau centura. Acum, insa, sunt inca in antrenamente.

Virginia Woolf in eseul „O camera separata”, dedicat femeii in literatura, sustinea ca o pentru a scrie o femeie are nevoie de  o camera separata si bani. Eu imi voi permite sa generalizez cuvintele dansei, aplicandu-le pentru viata femeii in general – pentru a trai o femeie are nevoie de un spatiu al ei si de resurse. Si acel spatiu poate fi umplut cu orice. Cu manuscrise, pantofi, genti, parfumuri, enciclopedii si dictionare, papusi de portelan sau ursi de plus.

Pentru a trai la modul „femeie”, omul de sex feminin trebuie sa deprinda sa fie femeie si aici nu pot s-o neglijez pe Coco Chanel, eleganta, surpinzatoarea, incredibila Coco Chanel, care cica a fost auzita spunand ca femeie nu te nasti, femeie devii. Si ca in aceasta devenire toate sunt bune – rujuri, rochii, coafuri, pantofi, genti, mergele, barbati, bratari, sampanie, cafea in pat, pasiunea pentru un lucru, vacante, spectacole si plimbari. Si somn suficient. Si hidratare. Si inteligenta. Si stralucire interioara.

O prietena buna, intr-o discutie de vineri seara la umbra nucului, imi spunea ca este oarecum trist sa ajungi la 30 de ani ca sa intelegi cateva lucruril esentiale. Ca 10 ani din viata adulta s-au evaporat in dubii, incercari, esuari, pierderi, fericiri iluzorii si iubiri efemere.

Eu, dimpotriva, gasesc aceasta varsta perfecta pentru a deveni ceea ce iti este destinat sa devii. Si cand, daca nu acum, o pereche de pantofi din piele supla, ce se cambreaza sub greutatea atingerii noastre de femeie, ca spatele unui amant in a treia noapte de amor, se potrivesc cel mai bine piciorului nostru tot atat de frumos ca la 20 de ani, doar ca mai stiutor, mai indraznet? Piciorului care a iubit, a plans, a visat, a purtat prunci, a leganat copii, a batatorit drumuri, a castigat bani, a mangaiat, a durut, a fost sarutat si gadilat. Acest picior merita o pereche-doua-trei-patru-cinci-douazeci-si-cinci-o-suta-trei-perechi de pantofi.

Atati cat vrea ea. De aceea ca e femeie. Iar o femeie nu slujeste. O femeie iubeste. Si e ok asa.

Epilog

Eu am scris deja la tema pantofilor si a educatiei femeilor, care au fost crescute astfel, incat sa nu stie cum sa se bucure de ceea ce le aduce ziua si nici cum sa-si creeze mici bucurii. Pantofii sunt, mai degraba, un simbol ce reprezinta micile placeri ale cotidianului. Pentru mine pantofii, gentile si pietrele sclipitoare sunt acele mici placeri care mi le pot oferi sau care imi provoaca o satisfactie enorma cand imi sunt oferite. Aceste placeri, insa, ma costa (inca) scump, calculat in ganduri contradictorii si sentimntul de vina ca cheltui banii aiurea (mai bine schimbi gresia in baie). Si acum, trecuta timid de 30 de ani, am inceput sa invat sa-mi permit si sa nu ma maninc din interior pentru fiecare cadou pe care mi-l ofer.

Tot la tema: Despre cea mai buna invatatoare,

Povestea pantofilor

Deci, sexy sa fie de tanti Nastea

PS: de vineri am si o geanta noua, am cautat-o cativa ani si am gasit-o!

olivia-palermo-zara-bolso1

foto: de aici

Edit: „Femeie nu te nasti, ci devii” sunt vorbele Simonei de Beauvoir. Un terci minunat de citate s-a facut in capul meu. Dar, pana la urma cele doua erau pe aceeasi unda si orice vorba de duh lansata de Chanel, poate fi parafrazata prin aceasta sintagma  beauvoiriana :)

13 gânduri despre „Niste lectii. Sau cum invat ca e ok sa ma rasfat

  1. Asa pereche de pantofi am probat in Z outlet, doar ca nu mi-au parut comozi, imi era frica ca n-o sa pot face 2 pasi fiind incaltzata cu ei :))) SI cit de adevarate sunt cele scrise mai sus … eh, asta e si pasiunea mea – sa ma mai rasfatz cu cite „un cadou” ;) – azi unul, maine altul :))))

    • Valerie, da ai dreptate. Dar la mine in cap e asa o amestecatura de citate, ca eu deja le atribui cui imi place. Fac o nota de subsol cu gresala. Merci :)

    • De unde nimeresc :)
      Dar, daca serios, sunt 3 magazine in Chisinau din care cumpar: Salamander, Otter (in Malldova) si Z outlet. Pe urma se mai intampla sa gasesc ceva foarte bun la second-handuri (de obicei, incaltamninte vintage in stare foarte buna sau chiar noi) si online.

Lasă un răspuns

