Mateo Falcone de Moldova

Eu nu inteleg de ce noi nu avem scriitori in tara asta? Din astia care sa editeze carti care ar fi traduse in zeci de limbi. Nu de alta, dar subiecte avem. Cu carul.

Stai o saptamana prin vreun sat din Moldova si te umpli de idei. Dupa Ev Mediu nu trebuie neaparat sa pleci intr-un satuc din Kurdistan, e suficient sa iei marshrutka de la Gara de Nord sau Sud sau Centrala, in orice directie, sa cobori in centrul oricarui sat, sa intri in magazinul alimentar, care e si bar prin cumul, si in 30 de minute iti vine o idee de o povestire.

Pe la 16 ani am citit povestirea „Mateo Falcone” de Prosper Merimee. Pana azi o povestesc cu orice ocazie. De azi cred ca o voi inlocui cu povestea baiatului fara un deget. Asta deja nu e literatura. Asta e viata. Ca la Moldova.

deget

foto: screenshot prime.md

3 gânduri despre „Mateo Falcone de Moldova

  1. Exista asa o notiune ca nucleu psihotic, nu se stie de ce apare, cel mai des intalnita la psihopati, sociopati, si ei par oameni adeccvati si ei stiu bine sa ascunda ceea ce simt, pentru ca nu simt prea multe si ei stiu bine sa provoace, sa dispere, sa aduca oamenii in pragul nebuniei… mie mi-au trezit multe semne de intrebare tot ce am vazut, nu il justific pe tata, dar cred ca faptul ca toti il apara si ca familia il vrea inapoi, e o demonstratie ca nu e un om rau, dar chiar si cei mai buni dintre oameni pot ajunge in stare de afect… mai fiind si ignoranti pe deasupra si iuditi din toate partile. Sa revenim la copil, care traieste un calvar, necesitatea lui de a fura, nu e din saracie, el e expresia vie a obsesiilor parintilor, el are nevoie nu de politie sa-l apere, ci de un psiholog, un consilier, cineva care sa lucreze un pik cu problema lui, pentru ca altfel se va ajunge la situatia in care copilul isi omoara tatal, si nu pentru ca nu a fost un tata bun ci pentru ca l-a cuprins nebunia, care deseori nu se trage din educatie, uneori te nasti asa.

  2. eu am impresia ca in Moldova exista 2 lumi paralele. Lumea oamenilor normali si o lume a oamenilor care au devenit primitivi, salbatici, psihopati. oamenii din aceste 2 lumi nu comunica intre ei, nu se cunosc, vorbesc pe limbi diferite. mi-i frica de lumea ceea, dar cel mai tare mi-i frica de faptul ca nu vad cum se poate de schimbat mentalitatea unui om care-i taie degetul copilului sau. eu nu cred in seminare, sau in campanii de informare, eu cred in faptul ca daca cineva a ajuns la asa o stare de salbaticie, nimica nu-l mai schimba.

    • Aceste salbatacii sunt rezultatul a foarte multi factori. Eu cred totusi ca daca tara, in intregime, ar progresa, aceste cazuri ar disparea. Intrebarea este – vom mai progresa noi oare? In ultimul timp e doar regres.

Lasă un răspuns

