Legea migratiei

Tema migratiei cred ca e una din temele care nu vor muri niciodata. Plecam, ramanem, ce facem mai departe, acolo e mai bine.

E mai bine acolo unde nu suntem noi. Eu cand locuiam la Amsterdam tot visam de alta parte. Asa cum multi francezi viseaza sa emigreze sau, cel putin, sa locuiasca cativa ani in tari cu economii mai puternice sau in tari cu o viata mai putin birocratizata.

Eu fac parte din oamenii care au locuit un timp peste hotare si au revenit. Pentru mine acum orice Europa are putin alt gust. Nu neaparat amarui. Mai degraba un gust destul de fad. E bine in Europa. E bine si in Asia. E bine si la noi. In aceeasi ordine de idei, in Europa poate fi destul de nasol, ca si in Asia si, evident, ca si in Moldova.

De obicei, cand cineva ma intreaba de ce m-am intors si daca nu-mi pare rau ca am facut-o, nu prea stiu ce sa-i raspund ca sa nu dezamagesc omul sau ca sa nu par o fire sentimentala. Exact asa cum nu stiu cum sa reactionez mai moale cand cineva incepe sa compare Moldova cu Franta sau alta tara occidentala.

Pe mine ma deranjeaza multe lucruri aici. Dar, in acelasi timp, aceste lucruri le iau ca pe o provocare. Chiar si atunci cand spal etajul la care locuiesc sau liftul din scara, ma gandesc ca asta e un pas inainte si ca intr-o zi toti vecinii vor vrea sa-si spele etajul, iar in alta, ei se vor satura de aceasta activitate si vor sustine grupul de initiativa care propune sa platim pe cineva cu cate 10 lei de apartament pentru a avea grija de casa noastra a tuturor.

Si atunci cand sap in fata blocului, eu stiu ca maine sau poimaine va iesi si altcineva cu sapatul sau pusul florilor. Peste un timp acesti vecini isi vor scoate si copiii, nepotii si ii vor invata cum se poate de lucrat pamantul, demosntrandu-le pe viu cum dintr-o seminta poate iesi o planta. Iata anume asa ei vor incepe sa comunice altfel, nu doar la bucatarie si nu doar la tema obrazniciei/lectiilor nefacute. Si toti vor fi fericiti.

Asta imi place cel mai mult aici. Moldova ne ofera posibilitatea sa ne simtim utili. Indiferent la ce scara. Chiar si daca numai la scara blocului. Si faptul ca noi gasim intotdeauna vinoveti pentru mizeria din viata noastra nu e decat problema celui cu mizeria.

Dar, in acelasi timp, eu nu voi declara ca nu as pleca de aici. As pleca. Macar si maine. Insa, as pleca altfel decat miile de alti moldoveni. Fara ranchiuna, disperare, fara a invinui pe toti si fiecare de insuccesele mele, fara a camufla o alegere destul de pragmatica cu declartii tari de genul „Moldova nu are un viitor”.

Si as reveni iar si iar. De aceea ca mi se pare oarecum demodat sa crezi ca emigrarea te rupe pe veci de spatiul din care ai plecat. Pe scurt, cred ca a venit timpul sa depasim intelegerea migratiei ca pe ceva definitiv, fatal, dramatic. Ca pe o ruptura cu tara si cu radacinile. Eu propun sa privim emigratia asa cum o privesc, bunaoara, francezii – plecam acolo unde credem ca ne va fi mai bine urmatorii ani.

Urmand aceasta logica, incerc sa deschid si in copilul meu aceste orizonturi mari. Fara a o lega de o tara, un loc, un spatiu bine stabilit din care orice iesire ar fi egala cu o decizie grea. Planeta Pamant e satul nostru – asta e ideea pe care vreau sa i-o impartas.

Si, in fine, pentru a dezamagi cativa oameni – eu sunt un om condus de aproape zero ratiune si 1000% emotie. Nicio decizie n-am luat-o gandind la rece. Nici cand am plecat. Nici cand am revenit. Nici cand am vrut sa plec, dar am ramas. Intotdeauna m-am condus de dragoste. Asta e legea migratiei in interpretarea mea. Si mi se pare foarte ok.

2 gânduri despre „Legea migratiei

  1. Dar tu te-ai inregistrat pentru Green Card? – Alo... BEBE!

Lasă un răspuns

