Sa vorbim, deci

Noi patru zile am vorbit despre relatii intre barbati si femei. Noi, adica eu si cele mai minunate fete din viata mea.

Patru zile la rand am ascultat opinii diferite. Unele mai trasnite decat altele. Opinii care se bateau cap in cap. Opinii care te puteau lasa cu gura cascata de admiratie sau/si stupoare. Sa vi frut sa gasim un numitor comun, ca nu l-am fi gasit. Cate capuri, atatea pareri. Unde mai pui, ca unii oameni au dedublare a personalitatii si nicidecum nu se pot hotari pe cine sa asculte cu ambele urechi.

In fine, cele sapte Diane care traiesc in mine, s-au debusolat definitiv. Acul care arata, cat de cat clar, unde e nordul, sudul, estul si vestul, s-a rotit de vreo unsprezece ori in ambele directii si s-a oprit. Black out. Iarna asta si-a luat ce e al ei.

Dupa patru zile de discutii, monologuri, dialoguri, de priviri cu intelesuri, de imbratisari, de pahare cu vin, de atingeri de maini, care transmit mai multa informatie decat ultima carte a lui Murakami, m-am prins pe gandul ca e bine ca sunt atatia oameni si toti cu pareri diferite. Cu experiente diferite. Cu visuri diferite. Cu intelegerea lucrurilor atat de opusa de intelegerea mea. Oameni pe care sa-i ascult si sa invartesc cu degetul la tampla si sa chiui de nerabdare ca „eu stiu, eu stiu ce vrei sa spui…da nu-i asta, nu-i asta…altceva am in vedere…” Si toti au dreptate. Ca doar n-ai sa negi experienta omului. Iar dreptatea lui vine anume din ea. El detine adevarul lui personal. Adevar care, cel mai degraba, nu mi s-ar potrivi mie. De aceea ca eu port cu doua marimi mai mare sau mai mic. (Pentru mine, va rog, un adevar marimea 38.)

Dupa toata aceasta cacofonie de opinii, capul, simtind parca pericolul prabusirii de la inaltimea avionului in zbor deasupra Oceanului Pacific, se muta pe autopilot. Si se facuse totul limpede.

And the beat goes on.

Asa a fost si aseara, cand m-am intalnit cu un grup de femei si un singur barbat ca sa punem tara la cale si sa vedem cum am putea aduce la urechile societatii noastre un mesaj foarte simplu: sa ne pese. Am ajuns tarziu si m-am asezat cuminte la un colt de masa. Incercam sa ghicesc who is who si sa ma implic (Na, ca orice elev intarziat la ore). Am auzit iarasi opinii diferite, interpretari diferite, am intrezarit principii care difera de ale mele, am intuit credinte, am observat obiceiuri de viata. Am constatat ca cineva nu merge la biserica, altcineva are un spirit razboinic, pe potriva mea, pe cand iata cu doamna ceea imi permit sa nu fiu de acord. Dar, acesti oameni, au toti dreptate. Luati separat sau adunati impreuna. Ei au aceeasi problema ca si mine, eu vor ca celorlalti sa le pese. Exact asa cum fetele cu care discutasem despre relatia femeie-barbat aveau dreptate. Ele tot aveau aceeasi problema – ele vor sa fie iubite.

Si, daca am extrapola putin si am face un amestec de specii si genuri, noi vrem doar un singur lucru in viata asta – sa fim iubiti. Iar dragostea inseamna si compasiune.

Mie imi place sa spun cu orice ocazie ca nu stiu nimic. Eu chiar nu stiu. Dar eu am inteles in ultimile zile ca fiecare om are dreptate. Si ca aceste „dreptati” adunate la un loc iti pot limpezi gandurile in cap, chiar daca inainte de asta vei simti pericolul prabusirii. Si ca trebuie sa vorbesti. Sa nu cultivi in tine frica ca nu vei fi inteles corect sau ca ceea ce spui nu face nici doi bani. Vorba ceea, banut la banut si am strans un leut.

Haideti sa vorbim. Sa insiram „prostii”, sa ne permitem sa fim indrazneti, poate chiar obraznici, sa sarim cu vorba, sa ne credem destepti, sa ne bagam in fata cu ideea noastra de „un milion”. Si sa-i lasam si pe altii sa vorbeasca. Apoi, sa adunam toata aceasta vorba si sa facem ceva.

 

 

Lasă un răspuns

