R.I.P.

Eu nu stiu daca voi mai avea copii. Eu nu stiu ce-i pot oferi copilului pe care il am acum, in afara de dragoste, intelegere si atentie. Desi, unoeri la capitolul atentie se intampla sa schiopatez. Eu, insa, stiu ca cel mai de pret lucru eu deja i l-am oferit. Copilul meu are pasaport rosu inchis. Si nu e pasaport romanesc. E pasaport francez. Copilul meu este salvat. Si, credeti-ma, acesta este un motiv in plus pentru a dormi linistit noaptea.

Eu imi voi permite sa fiu foarte patetica si sa recunsoc ca da, eu ma intreb cum fac ceilalti parinti pentru a fi cu moralul cat de cat deasupra lui zero absolut? Care nu au rude prin sistemul nostru medical, care nu au mii de euro pentru diverse tratamente, care nu au pasapoarte colorate in culorile curcubeului european? Dar ce fac parintii din raioane, care pe langa lipsa celor enumerate mai sus, nu au nici acces la informatie? Cum, doamne, se decid sa faca copii? De unde atata curaj? (Nu ma intreb, insa, cum de se decid cei care nu ies din sip, pentru ei totul e o intamlare neplacuta.)

Eu mai vreau copii. Dar eu nu sunt sigura ca voi fi in stare sa le ofer si lor ceea ce i-am oferit primului meu copil. Si nici nu ma pot impaca cu gandul ca unul din ei va avea mai multe sanse, de ordin obiectiv, sa fie fericit.

Iarna asta miroase a moarte. Mor oameni dragi, mor bucati de inima si bucati din noi, mor copii nevinovati. Unele morti sunt decise sus, altele au survenit in urma unor leziuni sufletesti grave, insa cele mai tragice morti sunt mortile copiilor asasinati de sistem.

Eu nu stiu ce mai trebuie sa se intample in Moldova ca noi sa ne trezim si sa luam o atitudine. Asta cum ar fi nu doar sa deschzi ochii dimineata si sa casti, dar sa si cobori din pat si sa dai cu apa rece pe fata. Eu acum optez pentru orice fel de atitudine. Patetica, tragico-comica, cu falosuri in fata Guvernului si Parlamentului, cu aruncat de oua bahlite in mai-marii acestei tari de tinichea, cu propovaduirea dragostei universale, cu sex in grup in fata delegatiei vreunui demnitar european cu gandul la beciurile noastre, cu texte pe bloguri si  statusuri pe Facebook-uri, cu Maia Laguta si Mark Tkaciuk. Mie mi-i in cot de apartenenta lor politica.

Eu mai vreau copii. Eu pot sa-i vreau de la un moldovean. Eu pot sa mai vreau sa ma mut la Donduseni cu copiii mei si cu moldoveanul meu fara pasaport european si mii de euro intr-o banca care nu va falimenta niciodata. Eu vreau sa traiesc acolo unde-mi place, dar nu la doi pasi de Spitalul de Urgenta, in caz ca…

18 gânduri despre „R.I.P.

  1. Acest articol mi-a devenit un fel de moto personal si chiar a generat o discutie ampla in familie, cu negocieri intense care s-au terminat cu decizia de a oferi viitorilor copii mai multe sanse (de orice fel ar fi ele), desigur- in alta tara. Pentru mine, pasaportul visiniu-romanesc nu-i cu nimic mai bun decat cel albastru-de-moldova. Copiii trebuiesc facuti nu doar de parinti care ii vor, ci si in tari care ii vor!
    Multumesc, Diana!

  2. Sa vorbim, deci « Alo… BEBE!

  3. Citind acet articol, mi-am dat seama de o chestie, scrii fara ca sa stii despre ce scrii, si punct ;) De ce spun asta?! Tu vrei sa spui ca i-ai dat o sansa copilului tau, acea sansa fiind pasaportul de alta culoare, eu ma intreb, oare copilul tau acolo in Franta va fi la fel intalnt, in fiecare zi, asa cum am fost intalnit eu de bunici cand veneam de la gradinita, cu un mar sau un strugure, si daca se va juca la fel ca mine, cu verisorii, znamia, si daca unchiul ii va da o bomboana astfel incat sa se poata inbolnavi de la acel zambet si multumesc pe care eu l-am spus si l-am afisat…. unu la mana!
    Ma intreb ce inseamna sisitemul?! de fapt care este elementul vital al unui sistem, oare nu sunt oamenii??!
    De ce noi dam vina pe oamenii politici?! daca noi suntem la fel! Oare coruptia poate fi exercitata de o singura persoana?! Oare noua nu ne lipseste cei 7 ani de acasa?! daca noi nu stim de respect, dam mita, cumparam o persoana?! Am o intrebare, de ce nemtii sunt cel mai bogat popor din Europa daca intreg teritoriu a fost distrus de doua ori – Roazboiele mondiale, eu am un raspuns: educatia!
    Si ma intreb acum, suntem noi educati daca in loc ca sa imartasim ( orice meserie se „fura”) cunostintele, noutatile pe care lumea din R. Moldova nu le cunoste, dar noutati in sistemele educationale, juridice…exista in tari precum Franta, noi scriem articole de demotivare, este o mare intrebare?! iar daca un om este incapabil sa lupte si el fuge, de ce scrie despre asta?! De ce nu scriu articole persoane care au lucrat 20-25 de anii, si ar mai lucra!

    • Dima, eu cred ca tu daca ai urmari acest blog de ceva timp ai sti mai multe raspunsuri la intrebatile tale, inclusiv si la cele cu marul de la bunei si joaca cu verisorii. Nu ai dreptul sa judeci, citind doar un articol care a fost mediatizat pe Fb. Si apoi, fiecare cu parerea sa. Ce te face sa crezi ca tu ai mai multa dreptate?

      • In ceea ce parerile personale si judecata, ai dreptate! Dar eu cred ca ar trebui sa scriem despre lucruri pozitive, deoarece pana la urma tot noi suntem cei care ne influentam reciproc prin comportament si activitati. Trebuie sa luam atitudine, dar cum ? Prin propriul exemplu, incurajandu-ne si cu foarte multa rabdare. Toti cei enumerati mai sus, nu vor trai vesnic, si vine randul nostru…. Poate gresesc, dar mai bine traiesc cu o speranta, si cu acel sentiment de incredere in umanitate care trebuie doar trezit in fiecare din noi, atat… Si nu cred ca este o falsa reprezentare a realitatii!

  4. Nu pot da like la asa stire…..ma roade si ma distruge asa cruzime si nepasare…..dar peste tot se aud asa cazuri. Undeva la un show am auzit fraza ca Fiecare copil are dreptul la un parinte, dar nu fiecare parinte are dreptul la un copil……

  5. Multi nu constientizeaza cata raspundere iti asumi cand concepi un copil. Un copil nu are nevoie doar de dragoste si atentie dar si de o societate sanatoasa.Pacat ca sunt mult prea putine persoane ca tine ca mine care se gandesc la viitorul pe care (nu) il poate oferi copilului. Multi fac copii de gura lumii. Daca asa a decis soacra sau nanasa pai asa o sa fie.

  6. pina la urma cred ca mai mult tine de copil – ca persoana ceea ce va reusi in viata decit culoarea pasaportului. Aceasta culoare poate fi doar un avantaj in plus, nimic mai mult, pina la urma caracterul face diferenta.

  7. 1. Nu poți schimba sistemul. Poți schimba doar locul tău în el și modul în care te miști în el.
    2. Fă copil. Naște-l în Franța. Ambii copii ai tăi vor avea la fel de multe șanse. Și până la urmă, dacă va merita, și cu pașaport moldovenesc poate să obțină la fel de multe ca și cel cu pașaport european. Dacă va merita.
    3. Fă singură mii de euro și pune-i într-o bancă care nu va falimenta niciodată.
    4. Trăiește unde vrei. Daca trăiești la doi pași de spitalul de urgență, tre să-ți lecuiești paranoia.
    5. În afară de dragoste, înțelegere și atenție copiilor altceva nu le trebuie. Sigur nu pașaport roșu, francez. O să trăiască cinci ani în Franța și o să-l obțină singur.

    Copii au nevoie de părinți care îi vor. Atât.

  8. De acord, din cauz sistemului… am citit in voce ce ai scris si in grupul nostru mic de oameni ce locuim in cehia nu pentru bani si lux, ci anume din aceste considerente de care ai descris tu, Diana, deci in acest grup toti am fost de parere ca moldovei anume nu ii ajung oameni la conducere precum esti tu. Te vrem presedinte! Cred ca multi ne vor sustine. Vrem reinoirea oamenilor cu gandire ca la tine in sistem.

  9. eu nu inteleg de ce toti invinuiesc sistemul, da e bolnav e prapadit…dar mai intai sa analizam cum a ajuns acel copil in spital, asta e muuult mai grav, pentru ca pina a ajunge in spital copilul are familie, care il protejeaza.

    • tania, in toate tarile sunt familii social-vulnerabile, peste tot sunt alcoolici, narcomani si pur si simplu, descreierati. Dar, in statele spre care noi tindem cu atata ravnire exista un sistem de asistenta sociala bine pus la punct. Cred ca vei avea soc cand vei descopei pt ce fleacuri pot fi lasati fara drepturi parintesti parintii din, bunaoara, Norvegia. Acest copil nu a fost batut prima data, acest copil de 5 ani cantarea 5 kg (!!!!) si asta sunt lucruri care se vad, se cunosc intr-un sat sau chiar intr-un centru raional. Pentru asta exista servicii sociale, primarii, politisti de sector care sa se autosesizeze si sa previna asa tragedii. Oamenii sunt inculti, ignoranti si saraci din cauza sistemului.

Lasă un răspuns

