Despre matinee

In termenii motorului de cautare a acestui blog, sunt patru mari perioade pe parcusul anului in care se cauta  „idei pentru matinee” si „scenarii pentru matinee”. Toamna, iarna, primvara si inceputul verii.

***

Eu am o tare mare „dragoste” fata de aceste manifestatii cu gust foarte dubios, care ne pun copiii in situatii de-a dreptul penibile, daca nu si dramatice uneori. Or, matineele sunt (in majoritatea gradinitelor) o metoda exemplara de demonstratie a puterii. Puterii de cumparare, puterii de convingere, puterii de pliere in paisprezece pentru a ajunge mai repede la pantoful doamnei educatoare sau doamnei directoare.

In cazul in care esti un parinte „cu idei” sau, feresaca sfantul, ai niste principii la care tii mortis, sau puterea ta de cumparare este una de neinvidiat, sau nu vrei sa convingi pe nimeni nicicum, sau coloana vertebrala ti-i prea rigida si nu se indoaie la prima adiere de vant – fii constient, te rog, ca odorasul tau, mic, frumos, pufos si dulce, va sta in ultimul rand, printre codasi (oare cine o fi acesti codasi?) la falnicul lor matineu pentru care mamele si-au imbracat fetitele ca pe niste coconite din salonul lui madame Matilda. Cu paietele de rigoare.

Ca tie nu-ti prea pasa, de aceea ca intelegi pretul platit pentru un rol de frunte, e una. Copilul tot va tacea. Pana in ziua in care ii va spune, printre altele, bunicai, bunicului, matusii, unchiului sau vecinei de la 7, la care il mai lasati cand trageti o fuga pana la magazin, ca: 1) fetitele au spus ca am avut o rochie urata; 2) de ce eu am recitat doar o poezie, da’ Alex 4? 3) Cand am sa fiu si eu „Soare”? Catalina e deja a doua ora…

Mie mi-a fost intotdeauna dificil sa raspund la astfel de intrebari. Desi eram sigura ca eu am dreptate, ca eu sunt cea consecventa in deciziile mele, ca eu nu vreau sa dau mita si sa ma umilesc pentru o poezie in plus, ca eu nu-mi voi imbraca fata ca pe o prostituata din sec. XIX si ca eu imi asum responsabilitatea de a-i acorda copilului meu mai putine sanse de a invata poezii carpite din mers pentru a astupa un gol in scenariu.

Eu as interzice matineele. Asa cum a intrezis Stalin pomul de Craciun. Cu singura difenta ca n-as reveni asupra acestei decizii in vecii vecilor amin. As face din asta un punct in Constitutie, a 11 porunca biblica si Legea Legilor. De aceea ca noi poate si ne nastem egali, matineele insa ne arata ca egalitatea asta nu este decat iluzia unor oameni imbatati de lozinci revolutionare. Si ca pentru a iesi in fata, trebuie sa fii altfel. Nu egal.

Copilul meu cu siguranta a trecut prin momente dramatice datorita acestor show-uri de zombare, care am impresia ca sunt organizate cu unicul scop de a distorsiona ideea de frumos a celor mici. De a face din ei cetateni exemplari al acestui stat kitschios, unde pozitia ta de om bine in societate se masoara prin numarul de fini si cumetri bine pusi.

***

In fine, la mine pe blog nu veti gasi „scenarii de matinee” sau „idee de matinee”. Asta de fapt era ideea acestui articol.

8 gânduri despre „Despre matinee

  1. am citit şi subscriu…dar există si un DAR! Eu zic ca aceste matinee au si ele un plus..pana la urma invata acesti copii sa apara intr-un public strain, sa-si depaseasca frica si frustrarile, cum a scris mai sus euinparanteze. Am o buna prietena, fiica careia este un fel de vedeta de spoturi publicitare si participanta activa pe la diferite evenimente publice. Nu mai are nimeni din grupa fiicei ei asa o sansa si oricum se cruceste la fiecare matineu, deoarece sunt mame cu mai putine posibilitati de iesire publice, dar nu mana mai darnica si evident ca PRINCESE, ZINE, FRUMOASE ADORMITE sunt fiicele lor. :))) Eu am baiat….In trei ani de gradinita am mers la 2 matinee de Revenion. Pot sa zic ca chiar mi-a placut. Prin vestiarul grupei am auzit barfe ca fiica cuiva a cantat sau a dansat oleaca mai mult decat odrasla altcuiva. N-am observat asta…poate pentru ca feciorul meu nu este cel mai mare doritor de a spune poezii si eu nu insist. DAR, nu cred si nu o sa ma convinga nimeni ca un copil poate ramane fara rolul pe care si-l doreste, daca ai dorinta sa te impui in fata educatorului. Si nu obligatoriu sa dai mita!!! Este destul sa stii cum sa vorbesti cu ea si sa-i argumentezi ca nu are dreptate. Nu ma convinge nimeni ca rolurile copiilor nu pot fi impartite egal intre cele patru matinee, daca problema se ridica deschis la o adunare de parinti. Dar pentru asta trebuie sa ai dorinta si curaj, or majoritatea parintilor nu o fac. Baiatul meu nu este favoritul conducerii gradinitei, dar este tratat cu respect. Mie imi este destul! In rest are toata libertatea sa-si castige locul sub soare. Nu-l pot face eu lider daca el nu vrea! :)

  2. Iesirea din situatie e destul de simpla pentru noi, matinee sunt de 2 ori pe an la noi la scoala, de 2 ori pe an fetita se imbolnaveste insa :) exact cind este matineu. :D la fel procedam si cu primul si ultimul sunet, macar noroc ca sunt ambele in aceeasi perioada.

    Cheers!

  3. Ehhh si tu Diana…cum asa fara poezii recitate ca din pushca sau ca un papagal….pe care mare parte de pici nici nu le percep cu adevarat. La capitolul rochite cu paiete….tot nu e serios, trebuie sa vada lumea ca odrasla luceste, ca cei de la coada sa stie si sa regrete….heheh
    La noi multe se fac pentru aparente si sa stearga nasul cuiva, putin le pasa prin ce trec copii, cit de stresati sint si cit de penibil este. La mine baietelul cel mare, au la fine de an Fancy Fair, fac ceva spectacol, dar nime nu il impune sa participe si mai mult sa fie un concurs de rochii si costume.
    Eu cind imi aduc aminte cum ma impingeau ca sa ies in scena…offf, parca imi lua cu mina tot ce invatam.
    Tie bravo ca ai rezistat, desi imi imaginez de cite ori trebuia sa explici Ilincai…
    Numai bine voua

  4. Diana, chiar daca si eu impart aceleasi principii ce tine de matinee… m-am convins totusi ca mateineele au si farmecul lor, dar totul depinde de doamna educatoare – de valorile si educatia sa. Cum s-ar spune toata pogoda o face educatoarea!

Lasă un răspuns

