O intrebare

Eu mi-am lipit fruntea de dulapul din bucatarie, in timp ce mana mea dreapta amesteca in ibric cafeaua de seara. Era una din zilile in care m-a intalnisem cu mama in locul ce predispune cel mai mult la un schimb de cuvinte, la un oftat si la un inceput de confidente. Discutia incepuse, ca de obicei, de la niste prieteni de familie, ca sa se strecoare pe neobservate si in viata mea personala, dupa care a iesit la suprafata, prin nu stiu ce intorsatura de situatie, la o tema care pe mine ma framanta ani in sir, chiar din clipa in care ea fusese formulata de una dintre rudele mele tot intr-o bucatarie.

***

– Inainte de a te decide sa-ti legi viata cu cineva trebuie sa fii sigura ca acel om are o ereditate buna.

-… Dar cum ramane cu dragostea?

– Ei, cum sa-ti spun…Dar daca el are in familie predispozitie spre schizofrenie? Sau sindromul Down? Sau cine stie ce boala psihica? Tu ce faci? Faci copii cu el?

– Nu stiu…Fac, cred ca…

Intreba o femeie tanara. Inteleapta, cu multi ani de studii in spetele ei si un sot cu astm.

Eu nu stiam ce sa-i raspund. Si apoi, intelegeam, ca niciun raspuns nu va fi unul corect. Si ca nicium om nu-si pune astfel de intrebari cand sta fata in fata cu iubirea. Asa cum nici ea nu si le-a pus, desi ar vrea sa ma convinga ca ar fi facut altfel daca stia de pe atunci ca sotul ei avea astm.

***

De atunci au trecut cativa ani. Intre timp, eu as fi putut sa-mi incerc norocul sau sa-mi zadar soarta, sa vad pana unde ea ma iubeste. Fara sa vreau, fara sa intreb, stiam care ar fi riscurile unei sarcini cu omul pe care il iubeam. Si asta nu m-ar fi oprit. Dar, nu degeaba exista o putere mai mare decat noi. Putere care ne lasa sa decidem, sa alegem si sa traim in iluzia ca noi stim mai bine, dar care pana la urma croeiste si taie asa cum crede ea de cuviinta.

***

– Aceste lucruri e bine sa le stii din timp.

– Si daca le stii? Te intorci si pleci? De aceea ca bunica/mama/matusa lui a fost schizofrenica?

– Hmmm, poate nu chiar asa…Nu faci copii, atat.

– Dar daca copilul va fi sanatos? Cate sanse exista ca el sa se nasca cu una din afectiunile posibile? Cate?

-Nu stiu eu, nu stiu…Dar iti imaginezi cat chin si pentru copil si pentru parinti poate aduce o astfel de decizie?

– Mica, dar cum ramane cu dragostea? Cu dragostea cum ramane? Spune-mi, te rog! Cum iti imaginezi o astfel de situatie? Ii spui omului verde-n ochi ca genele lui nu sunt destul de bune pentru genele tale? Te intorci si pleci in cautarea genofondului perfect? La ce bun? Atunci poate e mai bine sa ne procream prin eprubeta?

Mie mi-au sarit franele. Eu m-am declansat. M-am enervat. Ca si atunci cand aveam 17 ani si incercam s-o conving pe mama ca eu am dreptul la libertatea opiniei si a cuvantului si ca nimeni n-o sa-mi inchida gura. Si ea ma credea, ma intelegea, dar mai stia ca in viata poate fi si altfel. Acum e la fel. Ea a tacut, stiind ca nu ma va poate convinge. Nu acum, nu pe mine. Nu in seara asta, nu in bucataria noastra.

Eu asa si am ramas cu intrebarea asta lipita de mine. Ce faci daca stii ca omul pe care il iubesti poarta niste gene mai putin sanatoase in el? Ce faci cand stii ca decizia de a avea un copil impreuna ar putea fi una riscanta? Ce faci cand sunt sanse sa nasti un copil bolnav? Dar mai sunt si sanse sa-l nasti sanatos.

9 gânduri despre „O intrebare

  1. Zau nu stiu ce as face, des mi-am dat asa intrebare…….desi sanatosi ambii, la ecografiile baietilor….eram crispata pina nu auzeam ca tot e ok, ufff usurare.
    Ma m-ai intreb daca totusi societatea desi avansata e pregatita pentru ei? Toate ingrijirle medicale sint enorme, pe termen lung cind parintii nu m-ai sint cine se ingrijeste de ei? Cind vad si aud prin ce trec multi italieni cu copii cu dezabilitati, mi se face pielea gaina.
    Stiu pe cineva, ce a nascut un baietel cu malformatie la inimioara….sanse iau dat medicii, dupa operatie sigur, insa durata vietii cam 10-12 ani, deci oricum parintii aia erau sa sufere dublu, atasinduse de el si mai tare.
    Cit de dragoste….cred ca sa nu dai viata unui copil ce va suferi pe acest pamint….este o alegere grea, dar corecta. Regrete vor fi in ambele cazuri. As prefera sa traiesc eu cu durere decit sa se chinuie inca un suflet.
    Eu una sint foarte recunoscatoare medicinii moderne…totusi iti dau ocazia sa alegi.

  2. „Dar cum ramane cu dragostea?”, intrebi. Si eu te intreb, la randu-mi: dar cum ramane cu dragostea fata de viitorul copil? pentru ca ai iubi acel copil mai mult decat ai iubit vreodata barbatul cu care l-ai concepe. Si daca exista riscul ca el sa se nasca bolnav, malformat – ar reiesi ca din dragoste l-ai condamnat sa nu aiba o viata normala… Ai putea trai cu asta?

  3. Cand iubesti nu iti pui astfel de intrebari…spui la bine si la greu , la bucurii si intristare.Stiu cupluri perfect sanatoase , fara gene rele si cu copii ci sindrom Down sau Bot de iepure , etc…si sunt impreuna …si iubirea chiar invinge daca este cu adevarat!

    • Si e mare pacat ca nu iti pui astfel de intrebari, chiar si cand iubesti… mai ales cand iubesti si vrei sa procreezi o alta viata. Exista in genetica notiunea de „gene silentioase”; practic, fiecare din noi poate fi purtatorul lor; probleme apar cand ele se „intalnesc” in viitorul embrion…

  4. Risti, pentru ca intotdeauna e un risc – chiar si la doi parinti sanatosi se poate naste un copil bolnav si invers, mame bolnave de SIDA dau nastere la copii sanatosi. Si apoi medicina de azi iti vine in ajutor, se fac teste, examene si asa mai departe. Si da, chiar si in eprubeta se concep copiii si sunt sanatosi, adica poti exclude anumite riscuri. Pana la urma niciodata nu stii cum e mai bine, dar riscul asta il asumi doar tu

  5. oho! nici nu m-am gindit cred ca vreodata la asa ceva. Acesta e un fel de princiu – „fail fast”. Daca ceva nu-i ok trebuie cit mai repede de incetat. Eu asa nu as putea – mi-as asuma riscul.

Lasă un răspuns

