Da’ voi stiti ce mananca copiii vostri la scoala?

Ilincai ii place scoala din doua motive: acolo sunt prietenii ei si acolo poate sa manince salam si crenvursti.

***

Politica alimentara din casa noastra e stabilita mai mult de mine. Desi am apucaturi de dictator (ereditatea, bate-o norocul) si puteam foarte simplu sa interzic unele alimente, m-am abtinut de la aceasta practica, exagerata in opinia mea. Eu sunt de parerea ca un copil trebuie sa guste de toate. Sa stie ca inseamna carne, suc din cutii, salam, cascaval, biscuiti, bomboane, apa dulce si alte alimente din carton si vopsea pe care un om matur, atent la cum arata si ce mananca, le-ar evita. Asadar, in zi de sarbatoare cumparam salam, cascaval si suc. De doua-trei ori pe an mergem la McDonalds si mancam hamburgheri, cartofi prajiti si bem Coca-Cola. Undeva la doua saptamani, macaroanele din farfuria ei sunt amestecate cu crenvursti fierti.

Nu vreau sa-i interzic nimic. Orice restrictie este calea directa spre incalcarea ei. Mai ales la un copil. Nu-l lasi sa manance salam, bomboane si biscuiti sau sa guste din sticla cu „Coca-Cola”? Fii sigur/a la scoala se va gasi cine sa-l serveasca. Si asta pana in ziua in care copilul va intelege ca la pauza mare reuseste sa fuga pana la ghereta de langa statie ca sa-si ia doza de „fructe interzise”.

***

Dar…intotdeauna exista un dar. Poti tu, in calitate de parinte sa-i explici copilului de mii de ori, ca salamul se mananca rar, de pofta, si ca deliciosii crenvursti nu sunt decat „carton” innmuiat in apa si din aceasta cauza ar fi bine sa-i evita si sa manance supa cu cartofi si morcovi din gradina bunicii, cand scoala ii hraneste cu salam si crenvursti o data la doua zile, pai degeaba…Nu-ti ramane decat sa mergi sa-i scoti singur/a salamul si crenvurstii din farfurie sub privirile aiurite ale invatatoarei si chicotelele colegilor de clasa.

Eu o intreb in fiecare zi pe Ilinca ce a mancat la scoala si am observat ca anul acesta salamul e la loc de cinste in meniu. Daca nu e dimineata salam cu terci, pai e la amiaza salam cu orez. Si tot asa. Salam in supa, salam in sos, salam in orez, salam pe paine si, mai nou, salam ca acompaniere la terci. Cand se termina salamul, vin crenvurstii. In sos, in terci si in orez. Degraba si in compot.

Acum am inceput serios sa ma intreb cine alcatuieste meniurile pentru scoli, dupa ce principii se conduc in alcatuirea lor (sa fie ieftin si mult in kil?), de unde sunt cumparate produsele, a cata parte dintre aceste produse ajung de facto in farfuriile copiilor, in ce conditii este pregatita mancarea si cat de des isi spala bucataresele mainile?

***

Azi se vorbeste tot mai mult despre optimizarea educatiei, investitii in scoala si alt bla-bla-bla, care pe mine, ca parinte, ma lasa rece, atat timp cat eu nu stiu ce-i baga statul copilului meu in gura. Literalmente. Or, cantina scolii a devenit un loc „cu usile inchise”.

In astfel de conditii, parintilor nu le ramane decat sa nu-si lase copiii sa manance la scoala si sa vina de 2 ori pe zi ca sa le ofere un meniu complet. Stit si voi – borsicior in borcanel, terci intr-o cutie, o parjolita cu sos in alta, compot in sticla sau ceai in termos. Si asa in fiecare zi, 8 luni pe an. De ploua, de e vant…

17 gânduri despre „Da’ voi stiti ce mananca copiii vostri la scoala?

  1. suntem toti in aceeasi farfurie, noi stam in italia, cineva in spania, franta, germania, moldova, dar problemele sunt aceleasi, se studiaza putin in scolile din europa, se maninca totul pregatit nu stiu unde si de cine, avem acces limitat in scoala, clase, putem vorbi cu profesorii numai facind programare (sigur nu in fiecare vinere, sau luni sau marti si nu mai des de o data pe luna, dar e de dorit cat mai rar si numai la adunari), vedem notele, de aici rezultatele copiilor de patru ori pe an maxim (mai bine zis de doua ori, la mijloc de an si la sfirsit), temele pentru saptamina viitoare o sa le vad doar vinearea aceasta asa ca sfirsitul saptaminii o sa fie nu relax, dar studiu, etc., si cel mai greu de suportat e impotenta noastra, suntem putin cei care vreau sa schimbe ceva in sistem si multi cei care numai vorbesc, cind se ajunge la fapte peste tot se intimpla la fel, se dau cu fundul la gard, asa ca in timp si noi, parintii care credem ca se face putin pentru copii si trebuie sa intervenim incetam lupta, renuntam la unele din principiile noastre, ne conformam…

  2. Anul acesta suntem in clasa 1, dar niciodata pin acum copilului meu nu i s-a dat la scoala crenvusti sau salam, doar carne de vita, pui, pirjoale, peste si chiarr sunt multumita de minacarea de la scoala cit de cit, foarte des intru in cantina si ma uit ce maninca, nu e chiar ca acasa, dar sincera sa fiu merge…
    De citeva ori am vb cu bucataresele si zic ca aproape nimic nu prajesc, ca se coace totul, din cite am obsevar chiar si paine se coace acolo, chiflele care le dau la masa, etc. Poate depinde cum sdministratia scolii alege meniul, produsele, etc. incepind de la director, medic…. In asa caz cred ar fi bine sa mergeti la scoala si sa puneti intrebarea „De ce copii sunt hraniti cu asa produse?”

  3. In Italia la sfirsitul anului de invatamint o comisie tehnico-medico-stiintifica aproba meniul pentru anul urmator.Meniul este impartit in 4 parti:meniu de toamna,de iarna,de primavara si de vara(anul de invatamint finiseaza in iunie.)Fiecarui meniu ii corespund feluri de mincare caracteristice perioadei.Din meniu nu lipsesc pastele,orezul,legumele,carnea si fructele.Niciodata n-au servit copiilor salam sau crenvursti.Cind ducem copilul la gradinita bucatareasa deja si-a inceput lucrul,usa bucatariei e mereu deschisa si aromele imbietoare invadeaza tot coridorul.Pe perete e afisat meniul zilei,in caz de careva schimbari sintem anuntati din timp.La micul dejun au lapte,ceai,cereale,iaurt,biscuiti.Meniul e foarte variat si nicidecum plictisitor,iar cel mai important este ca maninca sanatos copiii.

  4. Noi sintem in UAE si aici in majoritatea gradinitelor si scolilor copii nu sint hraniti. Se explica asta prin faptul ca nimeni nu vrea sa isi asume responsabilitatea in caz de o intoxicatie. Ce i-ai dat, aceea maninca. Ii e rau copilului, inseamna ca mama i-a pus ceva wrong. Chiar daca se stie ca in unele gradinite nu tin mincarea la frigider si pina la prinz unele alimente nu rezista. Fetita mea are 3 ani si de la 2 ani merge la gradinita. Jumatate de an a trebuit sa ma trezesc la 5 sa ii pregetesc snackul de la ora 10, lunch-ul de la 1 si iar snack-ul de la 4. Adica mincare pe toata ziua. si cum eu sint o mamica atenta la ce papa mica, imi lua mai bine de o ora sa gatesc tot. Chiar ma intrebase cineva daca am maid sau nanny, ca cine gateste toata mincarea asta????Singura! 4 zile pe saptamina si sotul o zi cind avea liber si ma lasa sa dorm pina ceva mai tirziu. Dupa care trebuia sa fug la serviciu, unde eram atit de ocupata ca nici nu aveam timp sa sun la gradinita sau sa verific online camerele sa vad ce face mica
    Noroc ca fetita papa tot de la fulgi de ovaz pina la broccoli, spanac si varza de Brusselles.
    Cind eram in cautarea gradinitei, am gasit si citeva in care se oferea dejunul, prinzul si 2 gustari. dar meniul era atit de sarac si atit de specific zonei, incit am zis ca mai bine dorm eu mai putin dar n-o sa manince fetita mea orez in fiecare zi si corn flakes la dejun. (in UAE si in tarile din care vin majoritatea lucratorilor, adica India, Filipine, Pakistan, orezul este mincarea de baza, si il maninca de minim 3 ori pe zi/)
    Ce tine de fast food, salamuri si toate astea, nu sint eu chiar atit de radicala. Sint de acord ca copilul sa stie ce sunt astea. Daca mergem la shopping o data la 2 spt, mincam la food court, fetitei ii place puiul si french fries, o incinta jucariile si ce le mai dau pe acolo, dar a inteles fara sa ii zicem noi ca asta se intimpla din cind in cind, ca altfel ce fel de sarbatoare ar mai fi.
    Mai rau cind la gradinita sarbatoresc zile de nastere sau holidays. Si atunci apare pizza si tot felul de dulciuri nesatoase, si chiar Coca Cola. Eu le duc numai fructe si cake copt de mine.
    Dupa cazul cu Coca Cola adusa de o familie filipino-americana, din cei 40 parinti, au atentionat invatatoarele si directoarea numai 3: eu si 2 mamici din Romania. Asa ca la noi inca se mai pastreaza cultura mincarii

  5. Exemplu de meniu in scoala americana: http://henrico.k12.va.us/Pdf/HealthNutrition/School%20Nutrition/ElementaryMenu.pdf
    Atentie – pe hirtie arata mai bine ca in realitate. Realitatea e cuprinsa de pizza, hamburger, cheeseburger, fried wings si alte „bunatati” toate din acceasi gama. Meniul scolilor moldovenesti e super sanatos, in comparatie. Terciuri, supe si compoturi – sigur mai sanatos decit fries, pizza & burger + chocolate milk (in cel mai bun caz) care e PLIN de zahar si alte „ingrediente”.

  6. eu am avut ocazia recent, sa gust din parjoala de la gradinita si te rog sa ma crezi, in afara de gustul de slanina si cioric vechi nu am simtit nimic altceva. Cred ca se folosesc cele mai ieftine ingrediente. Stiu ca oricat de implicati n-ar fi parintii, tot n-ar reusi sa urmareasca in fiecare zi meniul copiilor si nici mainile bucatareselor. Simt eu ca o sa fie fara capat aceasta preocupare cand vine gradinita, or pana atunci nascocesc eu ceva si nu ma las asa :)

  7. Eu sunt tare preocupata de ce va manca copilul meu la gradinita si mai apoi la scoala. Acum, cand e langa mine, ma straduiesc sa-i dau cel mai bun. La varsta ei de doi ani, n-a mancat niciodata carne de pui din comert si nici oua. De mezeluri nu mai spun nimic. Pe de o parte, e mai simplu sa-i pui crenvursca in farfurie dimineata si gata micul dejun, dar pe de alta parte, un pic de organizare si poti sa-i pregatesti singura delicii din carne. E pacat, ca sunt o gramada de familii care au rude la tara si ar putea sa-si faca proviziile de acolo. E adevarat, trebuie sa-i ajuti un pic financiar ca sa poata sa tine acele animale, dar e recompensa e fara egal.
    Altceva e ca nu toate mamele isi pun astfel de intrebari ele „dau crenvursti prin razatoare” copiilor inca de la varsta primului aliment solid, crezand ca e un semn al vietii indestulate („ei da’p la noi nu s’termina carnatu in frigider”), iar mai apoi vor zice ca are fata „grasa si frumoasa”. Totusi, cred ca obiceiurile, inclusiv cele alimentare, se formeaza in familie, iar in Moldova poti sa mananci inca destul de sanatos.

  8. da asa este, sint copii care maninca numai sandwichuri, mai sint si altii la care mamele stau acasa si vin si le aduc mincarea sau ii iau acasa ii hranesc si ii aduc inapoi, de obicei profesoarele au ceva snackuri in clasa pentru copiii care nu au mincare cu ei din oarecare motive…
    eu imi aduc aminte cu placere zapicanca, chiseli si alte bunataturi care le mincam in cantina scolii :)

  9. In Canada nu sint cantini in scolile pina la clasa 8, doar in licee care sint scoli separate si asta e o mare problema pentru parinti, deja al meu e in clasa 3 si m-am obisnuit, deci in fiecare dimineata incalzesc mincare (orez cu carne ori pasta cu tiftele ori hrisca cu pirjoale…) pun in termoz, apoi pregatim container cu fructe, cu legume, iaurt si o granola bar sau biscuit, o data in spatamina le dau pizza la scoala, si uneori ii mai dau eu un sandwich, am noroc ca al meu maninca tot ce ii dau in termoz cald, dar e o asa bataie de cap pentru mine, asi prefera mult sa platesc si sa ii hranesca la scoala dar cu mincare sanatoasa desigur. Si eu inca am doar unul de virsta scolara pina cind, dar cei care au 2 ori 3 nu situ ce fac, trebuie sa se scoale la 5 dimineata probabil sa le gateasca la toti mincarea. Eu deja incep sa il invat pe al meu sa isi pregateasca singur totul (apa, fructele, legumele…) in afara de mincarea calda.
    Dimineata mea e tare vesela cu unul de 12 luni in brate pregatind si hranindu-i cu micul dejun pe ambii si pregatindu-ma pe mine de lucru (sotul pleaca foarte devreme la serviciu), e o placere mare cind ajung la birou si beau cafeaua in liniste citind blogul tau :)

    • Viorica, mie mi se pare trista o astfel de situatie – sa vina copilul de acasa incarcat cu mancare, sa se uita ce are in termos alt copil, sa i se faca pofta, pe unde mai pui ca sunt probabil copii care nu au mame pricepute la gatit sau cu cine stie ce probleme si sta copilul flamand la scoala. Pe mine ma apuca jalea cand ma gandesc.Nici nu mai vorbesc de stresul pentru mame si oboseala in plus. Eu niciodata nu am inteles astfel de politica in scolile din multe tari vestice.

      • poate si la noi se hraneste un pic diferit de alte tari, dar nu cred ca zapicanca, chiseli sunt super bune, ele nu sunt decit niste carbohidrate adica faina, zahar si apa, cele mai ieftine ingrediente si mai putin nutritive cu care iti minti organizmul pentru 1-2 ore. unui copil nu-i trebuie mult: un terci, fructe uscate, un mar, un iaurt, oare sunt niste ingrediente asa de scumpe?

    • Viorica salutare! Spunemi te rog ce marca este termosul pentru mincare calda? Ma intereseaza, sper sa pot gasi si eu unul pentru piciul meu la scoala. Merci anticipat.

Lasă un răspuns

