Dar din dar se face rai sau cum un copil poate imbraca pe altii trei

O parte considerabila din garderoba Ilincai e alcatuita din haine de mana a doua. Nu e o constrangere. E o alegere. Eram inca in scoala cand ramaneam uimita sa vad in strada mame imbracate foarte modest, saracacios chiar, mergand alaturi de copiii lor intoliti in cele mai la moda haine. Nu intelegeam. Si de atunci mi-am spus ca nu voi fi niciodata o mama trista, sacrificata pe altarul bunastarii copiilor ei.

***

Cand Ilinca s-a nascut am pus in practica teoria mea, conform careia un copil trebuie sa fie imbracat a) cu haine de sezon; b)curat. Si asta e suficient. Fara excese, fara ultimile aparitii.

Hainele Ilincai sunt adunate de la rude, de la cunoscuti, bucurosi sa scape de ele, daruite de bunei sau cumparate la pietele si magazinele second-hand din Chisinau si alte orase europene. Haine noi cumparam foarte rar, cu ocazii speciale sau cu…reduceri speciale.

Un alt punct al teoriei mele spune ca hainele nu trebuie pastrate, ele trebuie sa circule. Si cum pe Ilinca „au imbracat-o” alti copii, asa si Ilinca, la randul ei, imbraca cativa copii. Eu ii numesc, in gluma, „abonati”. Acestea sunt trei fetite de 3, 4 si 6 ani care primesc de doua ori pe an cate un pachet mare de haine pe care Ilinca nu le mai poate purta.

Rita, 6 ani, e primul copil careia i-am trimis un colet. Locuiam atunci la Istanbul. Mama, care venise in vizita la noi, mi-a povestit istoria acestui copil. Rita avea, la acea epoca, putin peste un an. Se nascuse cu cateva malformatii. Din aceasta cauza, masculul, care se numea „tata” a parasit-o pe mama ei. Cele doua fete au ramas singure. Mama Ritei, o femeie tanara, cu un salariu de angajata la stat intr-un post pe care putini si l-ar dori, lupta pana acum pentru sanatatea fetitei, care merge la o gradinita obisnuita si se poarta ca orice alt copil. Rita primeste cel mai mare pachet din partea noastra si imi place sa ma gandesc ca mama ei va fi si anul asta scutita de un sir de cheltuieli legate de imbracaminte. Pachetul pentru Rita il pregatesc cu cea mai mare atentie. In pun de toate: lenjerie, colanti, pantaloni, tricouri, pijamale, veste, fuste, pulovere, scurte si incalaminte.

A doua fetita este Nadia, de 4 ani. O adevarata strengarita, vesela, galagioasa si foarte isteata. O cunosc prin mama, care e prietena cu bunica ei. Mamica fetitei cu cativa ani in urma a luat o decizie importanta, pentru care o stimez: a nascut singura un copil. Nadiusha creste ca pe drojdii. Eu incerc sa tin pasul cu ritmul ei si sa ghicesc care haine pot sa i le dau si cu care am intarziat. Nadiusha poarta in fiecare iarna cate o scurta groasa sau un paltonas de-a Ilincai. Astfel, mamei ii ramane sa-i cumpere doar incaltaminte.

A treia fetita a aparut recent pe lista. Nu o cunosc, stiu doar ca are 3 ani. Mi-a povestit mama despre ea. E nepotica unei femei care e prietena cu pritena mamei (cam incurcat). Fetita creste intr-o familie de alcoolici si doar bunica este singurul om teafar, care nu bea si care lucreaza pentru a duce pe umerii ei o familie din 3 maturi si doi copii mici. Pentru aceasta bombonica de trei ani pun in pachet si jucarii, de care parintii, prea ocupati de betiile lor zilnice, uita.

***

Datorita acestei traditii, Ilinca se invata sa-si pastreze hainele, jucariile si cartile. Ea stie ca orice haina pe care o poarta, orice carte pe care o citeste si orice jucarie cu care se joaca va pleca la alt copil. Iar atunci cand daruiesti un obiect, trebuie sa-l daruiesti pastrat si ingrijit. Incerc sa-mi cresc fata cu ideea ca nu orice se cumpara si nu orice se vinde, ca intotdeauna se vor gasi oameni care ne vor putea ajuta cu ceva sau care ar fi fericiti sa imparta cu noi ceea ce au. Eu chiar cred ca dar din dar se face rai.

foto: google

Lasă un răspuns

