la revedere, buna seara, te iubesc

Cand ma pregateam sa ies dimineata din casa, toti dormeau. Ilinca, simtind ca prin vis, existenta unei vieti langa ea, s-a ridicat pe pat si m-a chemat, cu o voce ca de om beat de somn. Am intrat in camera, am cuprins-o si am sarutat-o. Era atat de calduta, moale, dulce si cuminte. De parca nici n-a fost seara de ieri, in care mi-am irosit toata puterea de convingere si apoi nervii, pentru a o calma.

***

De ceva timp, poate din clipa in care am devenit o componenta esentiala a unei familii, am inteles, am decis, mi-am promis (ar merge oricare din aceste verbe) sa ies din casa si sa intru in ea frumos. Cu zambet pe fata, cu dragoste, cu saruturi si strangere in brate.

In famila mea a fost altfel. Poate e de vina viata in infloritoarea Uniune, unde toata lumea trebuia sa fie nemultamita. Sau doar femeile adoptau astfel de pozitie? La noi se iesea din casa pe furis, cu un scurt mornait sub nas, care putea fi interpretat ca „la revedere”. Seara se intra cu frica in san (pentru copii) sau nemultumire in privire si glas (pentru maturi). Intotdeauna ceva era gresit, nefacut la timp, ratat. Si ce conteaza ca asteptai cu sufletul la gura venirea celor mari sa le povestesti ceva nemaipomenit de (ne)important? Entuziasmul si voia buna nu erau o chestiune de familie.

***

La mine trebuie sa fie altfel. La mine este altfel. Acum nu mai pot sa-mi reeduc mama (care, de altfel, este o femeie nemaipomenita) si la micile remarci pe care le face cand intra in casa sau cand eu intru, incerc sa zambesc si sa le las pe langa ureche. Un „buna seara, cum ti-a fost ziua” sunt din domeniul paranormalului. Sa vorbesti frumos, sa fii simpatica e atat de greu. Si apoi viata e un sir de nereusite, de ca ai zambi ca o imbecila?

O prind pe Ilinca uneori ca se molipseste de neghiobia din jurul ei. Din trecutul mai putin glorios al familiei, din badarania gradinitei, unde parintii neaparat trebuie sa tipe la copii cat ii asteapta in vestiar, dins strada si din microbuze. Prin simplul fapt ca atunci cand ne intalnim seara si o intreb cum i-a fost ziua, ce lucruri frumoase a facut, cu cine s-a jucat si cine a fost dragut cu ea, incerc sa-i dezvolt gustul gesturilor frumoase, cuvintelor luminoase si privirii deschise. Asa ea va intelege ca indiferent de ce nazbatie a facut ziua, indiferent de ce nereusita a avut, acasa ea va fi intalnita cu dragoste.

***

Am si o explicatie mai filosofica a gesturilor si cuvintelor frumoase facute si rostite la despartirea sau regasirea zilnica cu cei dragi. Niciodata nu stii cand va veni clipa ceea in care nu vei mai exista. Cat de frumos, insa, e sa lasi o amintirea luminoasa celor care ti-au fots alaturi. Sau, cum a spus Steve Jobs (o fraza pe care el ar fi auzit-o in tinerete) „traieste fiecare zi de parca ar fi ultima, intr-o zi cu siguranta vei avea dreptate”.

foto: eu

2 gânduri despre „la revedere, buna seara, te iubesc

  1. de ce sentimentale? mai intelepte, da. eu nu vreau sa traiesc asa cum au trait parintii nostri (sau cea mai mare parte a lor): vesnic suparati, incruntati, nemultumiti…Observa in jurul tau, cati indraznesc sa zambeasca, sa zica ca le merge bine, ca se simt bine si se bucura ca traiesc…Totul e rau, negru…Cu ce te alegi la sfarsitul vietii? Si asta daca ai noroc sa ajungi la acel sfarsit logic :)

  2. Stii Diana, tatal meu avea asa principii – sa-ti traiesti fiecare zi ca si cum ar fi ultima si uite chiar asa si s-a intamplat. Ziua in care a plecat a fost una foarte frumoasa, ca in filme. Amintirile acelei zile anihileaza durerea pierderii. Ne-am facut sentimentale, imbatranim 4to li? :)

Lasă un răspuns

