Noi spunem DA integrarii timpurii in societate

in drum spre gradinita, Istanbul 2006

ne pregatim sa mergem acasa, Cehia 2007

Cand Ilinca avea un an si jumatate, am inscris-o la gradinita. Locuiam, pe atunci, la Istanbul. Dupa cateva dupa-amiezi de vanatoare a tuturor institutiilor prescolare din cartier, intr-o dinimeatea insorita de februarie, am decis ca o vom da la cea mai scumpa, dar si la cea mai portivita pentru un copil dintr-o familie de expatriati.

Gradinita era una foarte mica, cele 4 grupe incapand intr-o vila turceasca traditionala. In fata usii crestea un portocal. De „Ziua Mamei” si „Ziua Tatalui”, copii prezentau un concert, dupa care parintilor li se oferea cate un cadou, incununat de o masa dulce. Era, mai degraba, un cocktail. Si totul era grauit.

Tin minte si acum, senzatia cu care m-am intors acasa, dupa ce am achitat taxa si ne-am inteles cu directoarea asupra graficului Ilincai. Eram atat de fericita si atat de mandra ca Ilinca intra in lumea „copiilor mai mari”, incat am inteles ca nu exista nimic mai important pe lume, decat bunastarea copilului tau.

***

Acum suntem pe ultima suta de metri in gradinita. Si, desi, mi-a fost greu sa gasesc o gradinita in Chisinau pe potriva experientelor noastre anterioare, cred ca nu a fost o idee rea de a-mi socializa odorul din frageda copilarie si de a continua aceasta frumoasa traditie si reveniti acasa. Nu sunt o mama care are capacitatea, talentul si rabdarea sa se ocupe de un copil asa cum ar face-o cei care sunt platiti pentru asta. Si, desi, sunt un critic inversunat a institutiilor noastre de invatamant prescolar, cred ca frecventarea gradinitei are si multe plusuri. Depinde deja de parinti ce gradinita aleg, ce atitudine vor avea fata de cadrele didactice si cate ore pe zi au de gand sa-si lase copilul pe mana altcuiva.

***

Mie mi-i jale de copiii care isi petrec toata ziua intre patru pereti si care nu vad  nimic altceva decat curtea din fata casei. Un copil trebuie sa vada lumea. El trebuie sa stie cat de simpatici sau nesuferiti pot fi altii. Ca sunt oameni cu gusturi diferite, ca prietenii te pot trada, iar prima dragoste poate fi dramatica, chiar si la 5 ani.

In cazul in care aveti reticente fata de gradinitele noastre, gasiti o modalitate de a negocia cu educatorea orele de frecventare. Cunosc situatii in care copiii stau doar jumate de zi la gradinita, orele ramase le petrec la diferite cercuri, centre de dezvoltare sau acasa cu mama.

Solutii sunt multe, nu va grabiti sa tineti copilul acasa daca stiti ca nu puteti sa-i oferiti o viata diversificata si interesanta.

5 gânduri despre „Noi spunem DA integrarii timpurii in societate

  1. Hai spune- mi te rog, si la ce grad ai dat-o pe Ilinca. Vine peste mine bataia asta de cap si vreau sa cutreier mai multe ca sa „aleg”.

Lasă un răspuns

